Over Lokaal 150

Hallo. Mijn naam is Ineke van Oeveren en ik woon en werk in Hillegom. Ik geef Nederlandse les aan mensen met een buitenlandse achtergrond.
Mijn lessen zijn gebaseerd op een studie Nederlandse taal en literatuur aan de Universiteit van Leiden. Ook volgde ik een éénjarige opleiding didactiek gericht op tweede taalverwerving (NT2) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

 

Les op elk niveau en voor elke wens

De afgelopen jaren heb ik met gerichte examentraining veel cursisten begeleid naar hun diploma.
Bekijk de mogelijkheden op lesprogramma NT2.
 
Ook heb ik veel professionals geholpen met specifieke trainingen om beter te functioneren in het Nederlandse bedrijfsleven.
Bekijk de mogelijkheden op Nederlandse les op maat.
 
 

Over Ineke van Oeveren

In 1989 voltooide ik de studie Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Leiden.

Lange tijd heb ik gewerkt als directiesecretaresse en als communicatieadviseur.

Gaandeweg kwam ik erachter dat ik lesgeven leuk vond, niet op een school, maar kleinschalig aan gemotiveerde mensen.

In 2015 startte ik met bijlessen Nederlands aan leerlingen van elke leeftijd en elke opleiding. Ook begeleidde ik studenten bij het maken van hun scripties.

Na verloop van tijd kwamen ‘anderstaligen’ op mijn pad, in het begin vooral arbeidsmigranten uit Polen (niet zo verwonderlijk in Hillegom).

In 2017 volgde ik de opleiding tot NT2-docent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Naast lesgeven was ik ook beoordelaar van spreek- en schrijfexamens van het inburgeringsexamen voor DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs van de Rijksoverheid).

Sinds 2019 geef ik alleen nog les aan gemotiveerde – meestal hoogopgeleide – volwassenen met een buitenlandse achtergrond.

In mijn vrije tijd lees ik graag, met name misdaadliteratuur en kookboeken.

 

Over de lessen

Om Nederlands te leren is taalgevoel mooi meegenomen, maar plezier is het allerbelangrijkste.

Plezier is vaak geen probleem in de les, want ik heb genoeg ideeën om leren leuk te maken.

Elke cursist heeft z’n eigen motivatie en z’n eigen interesses.

Naast het bestaande lesmateriaal streef ik ernaar om vanuit deze interessegebieden taalgebruik te stimuleren.

Het is belangrijk dat cursisten plezier krijgen om ook buiten de les Nederlands te praten, bijvoorbeeld in winkels en op het werk.

Tegen cursisten zeg ik daarom: “Probeer wat je geleerd hebt in de praktijk te brengen. Meters maken. Het is veel beter om te praten met fouten dan fouten te voorkomen door niet te praten.”

Nog een tip voor iedereen die beter Nederlands wil leren spreken: “Probeer zo veel mogelijk te vragen wat iets betekent en hoe je iets zegt. De meeste Nederlanders vinden het leuk om je te helpen.”

Nederlands leren is voor de meeste mensen in het begin moeilijk, maar als je de grote lijnen eenmaal begrijpt, wordt het steeds leuker en makkelijker. Met name met die grote lijnen help ik mijn cursisten.

Ten slotte nog een geruststelling voor alle niet-Nederlanders die Nederlands willen leren:
“De meeste Nederlanders hebben ook moeite om foutloos hun eigen taal te spreken en te schrijven. Alleen voor perfectionisten is dit eigenlijk helemaal geen geruststelling.
Daarom heb ik voor hen ook een relativerend inzicht: taal is een middel en geen doel.”